Andrahandsuthyrning

Funderar du på att hyra ut i andra hand tänk då på att styrelsen måste ge sitt samtycke till en andrahandsuthyrning. Du behöver ansöka om samtycke för andrahandsuthyrning genom att fylla i en blankett som finns länkad längst ned på sidan.

Regler vid andrahandsuthyrning

Uthyrning i andra hand kräver att bostadsrättföreningen (genom beslut i styrelsen) ger sitt samtycke ( Stadgar § 45).

Grundläggande regler framgår av bostadsrättslagen. Hyresnämndens rekommendationer som framkommit vid tvister utgör stöd för föreningens beslut.

Organisationen Bostadsrätterna har tagit fram information som föreningen tillämpar som sin policy. 

Föreningens policy innebär att en andrahandsuthyrning beviljas under max ett år om det finns tillräckliga skäl. Denna period kan förlängas med ytterligare tidsperioder om skälet kvarstår. 

Styrelsen ska ha beviljat andrahandsuthyrning innan den påbörjas. Normalt behövs en månad för att bereda och besluta om en andrahandsuthyrning. I din förfrågan ska det stå vem som ska bli andrahandshyresgäst. Andrahandsuthyrning för enstaka veckor beviljas normalt inte då vi betraktar det som hotellverksamhet. Hyresnämndens beslut ligger då som grund tillsammans med stadgarnas § 1 om föreningens ändamål att upplåta bostäder åt medlemmar.

Om du får tillstånd att hyra ut i andra hand ska ett hyresavtal upprättas mellan bostadsrättshavaren och andrahandshyresgästen.

Föreningen tar ut en avgift för andrahandsuthyrning. Avgiften är 10 procent per år av gällande prisbasbelopp. Vid kortare andrahandsuthyrning beräknas avgiften beroende på hur många månader som andrahandsuthyrningen pågår.

Den som hyr i andra hand ska adressera sin post med tillägget c/o Bostadsrättshavaren. Byte av namn eller tillägg görs inte av föreningen på dörrar eller i entréskåp.

Den som hyr i andra hand ska följa de ordningsregler som finns inom föreningen. Du som bostadsrättshavare som är ansvarig för att reglerna görs kända och efterföljs.

Så gör du för att skicka in din ansökan om andrahandsuthyrning

Steg 1: Logga in i medlemsportalen med hjälp av BankID. Gå till nabo.se och klicka på “Logga in” i menyn längst upp på sidan.

Steg 2: I medlemsportalen klicka på “Din lägenhet/lokal” i menyn till vänster.

Steg 3: På sidan för din lägenhet/lokal hittar du knappen “Ansökan om andrahandsuthyrning” till höger ovanför informationen om din lägenhet/lokal. Klicka på knappen för att påbörja din ansökan.

Steg 4: Fyll i alla fälten i rutan för ansökan om andrahandsuthyrning.

Steg 5: Klicka på “Ansök”. Du får då en bekräftelse på din ansökan och en länk till ärendet så du kan bifoga efterfrågade underlag, och föra dialog med styrelsen eller Nabo. 

Följ status på din ansökan i medlemsportalen

Du kan följa status på din ansökan direkt i Nabos medlemsportal.

Logga in enligt instruktionerna ovan och klicka på Din fastighet/lokal.

Du hittar rutan för ansökan om andrahandsuthyrning till höger och status på din ansökan längst ner i den rutan.