Skriva en motion
Hur skriver man en motion?
Om man vill att föreningen ska arbeta för en speciell fråga, till exempel en viss typ av aktivitet eller en form av utbildning, kan man påverka genom att skriva en motion till föreningens årsmöte.
Det är inte så svårt att skriva en motion. Du kan börja med att skriva ner vad du tycker att föreningen ska göra under det kommande verksamhetsåret på ett papper.
När du tycker att du har fått med allt som du vill ha sagt kan du börja skriva motionen. När man skriver en motion bör man ställa upp den på ett speciellt sätt.
Använd gärna mallen nedan för att skriva din egen motion
1. Rubrik
Du ska börja med en rubrik som talar om vad det är för sorts dokument, till exempel Motion till föreningen Brf Forshagagatan årsstämma 20XX.
2. Vad du vill att föreningen ska göra
Börja med att skriva någon eller några meningar, till exempel Jag har under min tid i föreningen Brf Forshagagatan upptäckt att vi skulle behöva (något).
3. Syfte (motivering)
Tala om varför du vill att föreningen ska ordna (något). Skriv så kort som möjligt, till exempel att jag kan konstatera att fler medlemmar än jag har behov av detta varför jag önskar att styrelsen ordnar (något).
4. Att-satser
Du kan avsluta din motion med att skriva ett antal så kallade att-satser. Dessa att-satser talar om vad du vill att föreningen ska göra, till exempel
Av denna anledning vill jag:
Att föreningen ordnar med (något) för sina medlemmar.
Du kan skriva fler än en att-sats.